Rekabet ve Pazarlama Stratejileri
İşletmelerin ayakta kalabilmeleri için strateji geliştirmek zorunda olduğu aşikardır. Önemli stratejik alanlardan biri kuşkusuz pazarlamadır.
Rekabet ve pazarlama stratejileri geliştirme stratejik yönetim anlayışının bir sonucudur. Dolayısı ile işletme içerisinde stratejik yönetim anlayışın varlığı bu çalışmaların sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için ön şarttır.
Pazarlama alanında strateji geliştirme, iç verilerden hareketle tam olarak yerine getirilemez. Hatta daha önemli verilerin dışarıda olduğunu söyleyebiliriz. Bu verilerin en önemlisi rakiplerin durumudur.
Bir ürün veya hizmet arayışı içerisindeki müşteri, araştırma, bulma, ilişkiye geçme, değerlendirme, seçme, ödeme, teslim alma, kullanım safhalarında firmanın performansını değerlendirmektedir. Her bir aşamada rakiplerin ne yaptığı iyi analiz edilmesi gereken bir konudur. Bundan sonra, daha iyi veya farklı nasıl olunabilir düşüncelerinin geliştirilmesi temel pazarlama stratejilerini oluşturacaktır.
Rekabetle ilgili bilgilerin toplanması kesikli bir iş değildir. Çoğunlukla işletmeler içerisinde rekabetten sorumlu bir kişi veya departman bulmak zordur. Bu durum işin yapılmamasından ziyade dağıtık ve formal olmayan bir tarzda gerçekleştirilmesinden kaynaklanmaktadır. Oysa piyasalar sürekli bir değişim içindedir. Birçok sektör neredeyse her gün birçok uygulamanın değiştiği bir dinamizm yaşamaktadır. Bu dinamizmin yakalanması ancak işletmenin rekabet ve pazarlama stratejileri geliştirme işini bir süreç olarak görmesi ile mümkündür.
Rekabet ve pazarlama stratejileri geliştirme süreci, her süreç gibi firma bünyesinde tanımlanmalıdır. Ne yapılacağı, nasıl yapılacağı, kim veya ne tarafından yapılacağı, hangi form/doküman/yazılım kullanılacağı, ne şekilde kime rapor edileceği tespit edilmelidir. Ancak bu sayede çalışmalar formal bir yapıya kavuşacaktır.
Rekabet ve pazarlama stratejileri geliştirme bir işletmenin en kritik süreçlerinden biridir. Bu kritik süreç firma içerisinde gerçekleştirilen birçok sürecin yapısını değiştirme ve geliştirme gibi bir fonksiyonu mevcuttur. Özellikle yeni ürün/hizmet geliştirme, fiyatlandırma vb konular ancak bu çalışmalar sonucu gerçekleştirilebilir.
Aslen rekabet analizinin odaklanması gereken konu rakiplerin iş yapış şekilleri olmalıdır. Hangi müşteriye ne sattılar, ürün fiyatları nelerdir vb gibi soruların cevapları rekabet analizi için yeterli veriyi sağlamayacaktır. Bunlar daha çok bir sonucu temsil etmektedir. Bu sonucu, rakiplerin adım adım icra ettikleri süreçleri doğurmaktadır. Kritik bilgi de işte bu noktadadır. Ne yaptıklarından ziyade nasıl yaptıklarının analiz edilmesi gerekir. Bu analizlerin gerçekleştirilmesi oldukça zor bir iş olup uzmanlık gerektirir. İşletmelerin bu alanda görevlendirecekleri kişilerin bir çok yetkinliği olması beklenir.
Rekabet ve pazarlama stratejileri geliştirme işinin en kritik noktası doğru stratejilerin geliştirilmesi aşamasıdır. Birçok sektörde tespit edilen stratejinin ancak bir kez tecrübe edilme şansı vardır. Bunun sebebi bir taraftan rakipler stratejiyi öğrenecek ve karşı stratejiler geliştirerek firmanın stratejisini geçersiz hale getirecektir. Diğer taraftan bazı stratejiler işletmenin süreçlerinde değişikliğe sebebiyet vereceğinden çok hızlı bir şekilde başka bir stratejiye uygun süreçler uygulamaya koymak mümkün olamayabilecektir. Mamafih, stratejiler her an değiştirilmeye hazır olmalıdır.
En temel rekabet ve pazarlama stratejileri;
- Maliyet Liderliği
- Farklılaştırma
- Odaklanma
Her stratejinin uygulamada kendine has avantajları ve dezavantajları vardır. Bazı işletmeler bu dezavantajları ortadan kaldırmak üzere birden fazla stratejiyi (hibrid strateji) uygulamaya koymaya çalışmaktadır.
Rekabet ve pazarlama stratejilerinin doğru bir şekilde tespiti aynı zamanda müşteri odaklı bir organizasyon yapısı ve işleyişi gerektirir. Bu bağlamda organizasyonun yapısı ve işleyişi pazarlama fonksiyonu etrafına örülmelidir.
Günümüzde birçok işletme, bir işletmenin en önemli işinin müşteri yaratmak olduğunun farkında değildir. Tam tersine büyüyen piyasalarda iş yapmaya alışkın firmalar halen üretim (ürün/hizmet üretimi) odaklı organizasyonlar ile faaliyet göstermeye çalışmaktadır.
Yazıyı pdf olarak bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder